Logo Boekuwzending.com Logo Boekuwzending.com

Exit Brexit

Geplaatst op: 1 jul 2016

De keuze van de Britten om de Europese Unie te verlaten heeft volgens mij flinke gevolgen voor ondernemend Europa en het verzenden van pakketten en pallets. Vooral voor webwinkels die zaken doen in de UK of Britse shops die verkopen aan consumenten in de EU.

Salaris 20% minder

De gevolgen van de Brexit zijn vandaag al merkbaar,  een flinke koersdaling voor de pond en van aandelen van bedrijven die aan de UK verbonden zijn. Het salaris van mijn zwager die vliegt voor Fedex en betaalt krijgt in ponden is met 20% gedaald in een paar dagen tijd. De dalende pond is rampzalig voor de Engelse retail. Deze krijgen te maken met fors stijgende inkoopkosten. Deze kosten moet je doorberekenen aan je klanten met dalende vraag tot gevolg of voor lief nemen met dalende winst tot gevolg. Beiden zijn dodelijk.

Blijft UK marktleider in E-commerce?

Wat gaan Europese en Britse webwinkels merken van het vertrek van de Britten, dat over twee jaar plaatsvindt? Britse media spreken over de rampzalige gevolgen die de Brexit heeft voor hun e-commerce markt. Meer dan 50 procent van de export van Britse online bedrijven gaat naar landen in de EU en vertegenwoordigt de export 20 procent van de totale online retailhandel. Zal de UK marktleider blijven in de E-Commerce? Ik weet zeker van niet.

Crisis in arbeidsplaatsen

In de fulfilment van online orders zullen de Britten een flinke kluif hebben aan het werven van medewerkers die al deze bestellingen willen inpakken. De UK heeft nu al te weinig personeel in dienst om alle digitale bestellingen te kunnen verwerken. Met het sluiten van de grenzen en daarmee de toevoer van Oost-Europeanen die staan te springen om werk, zal er een crisis uitbreken.

3 Gevolgen voor Nederlandse shops

Welke gevolgen heeft dit voor onze Nederlandse webwinkels. In een notendop:

1) Het wordt duurder om te versturen naar Britse consumenten dan naar klanten in andere EU-landen.

2) De andere importregels dan tussen EU-landen en nieuwe grenscontroles zorgen voor vertraging van het leveren van online orders aan Britten.

3) Europese consumenten zullen minder snel geneigd zijn om online in de UK te winkelen.

Onderhandelen over nieuwe handelsakkoorden

Na een Brexit zal Groot-Brittannië, met de EU en met een groot aantal individuele landen in de wereld moeten onderhandelen over handelsakkoorden. Los van de tijd en energie die dit vergt, vergroot dit proces de onzekerheid bij bedrijven. Groot-Brittannië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Als de voordelen van het EU-lidmaatschap, zoals vrij verkeer van mensen en goederen wegvallen zal dat een behoorlijke impact hebben op de economieën.

500 trucks per dag naar de UK

Dagelijks rijden er ruim 500 Nederlandse vrachtauto’s naar Groot-Brittannië. Bijna de helft van de producten voor dit land bestaat uit landbouwproducten en levensmiddelen, zoals groente, fruit, vlees en eierproducten. Ruim een derde bestaat uit handelsgoederen en containers.

Bedrijfsleven verwachtte geen Brexit

Het vertrekken van de Britten is een grote klap voor logistiek Nederland.  Twee op de drie Nederlandse bedrijven die in het Verenigd Koninkrijk actief zijn, verwachtten dat de Britten in de Europese Unie zouden blijven.

Absoluut geen Nexit

Ik had zelf ook nooit gedacht dat de Britten deze keuze zouden maken. Nu moeten we ons snel aanpassen en ervoor zorgen dat dit in Nederland nooit gaat gebeuren, zodat we kunnen blijven doen waar we goed in zijn: handel drijven!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Rik Balder