Logo Boekuwzending.com Logo Boekuwzending.com

Op jacht naar een lach!

Geplaatst op: 19 mei 2016

Sinds afgelopen september ben ik nog intensiever aan het praten met alle collega´s over wat we elke dag met elkaar proberen te realiseren. Wat belangrijk is, is dat we er snel over eens waren dat voor ons maar één ding telt: Een glimlach op het gezicht van de klant. Uit ervaring weet ik dat onze klant er blij van wordt als hij of zij zich niet druk hoeft te maken om allerlei taken die hem of haar afleiden. Die ondernemer runt namelijk net als ik een bedrijf en ook dat bedrijf wordt gelukkig van blije klanten en wil zich dus daar op focussen. Het versturen van pakketten of pallets behoort dus niet tot die focus en daarom bestaan wij.

Grappig

Soms hebben we direct contact met de ondernemer, maar minstens net zo vaak met iemand anders binnen het bedrijf. Het grappige is dat ik merk dat die glimlach aanstekelijk werkt, dus wie we ook helpen binnen een bedrijf, het heeft altijd een positief effect op het hele bedrijf.

We zijn er dus voor die glimlach. Na het vol kladderen van een paar flipovervellen en het spreken van (heel) veel klanten kwamen we tot een aantal kernbegrippen die zorgen voor die glimlach. Eén van die kernbegrippen is helpen.

Voordeur

Bij Boekuwzending groeien we al een aantal jaren lekker door en dus hebben we af en toe een nieuwe collega nodig. We zijn met het aannemen van personeel op één ding altijd mega scherp: wordt onze potentiële nieuwe collega gelukkig van mensen helpen? Snapt hij of zij dat er altijd een klant achter de klant zit. Je bent dus niet aan het werk voor je eigen klant, maar minstens net zo veel voor de klant van je klant. Het betekent niet dat je altijd overal maar “ja” tegen moet zeggen, maar wel dat je altijd meedenkt met een oplossing waarmee vooral de klant van de klant is geholpen.

We hebben zo veel kennis in huis en onze processen zijn dermate gestandaardiseerd dat nieuwe collega’s binnen enkele weken van de hoed en de rand weten. De feedback en klantbeoordelingen die we krijgen laten zien dat we de juiste keuzes maken. Door bij de voordeur te selecteren op het type mens en niet zozeer op de actuele kennis lukt het ons om onze klanten beter te helpen.

Maar het kan nog beter

Feitje: Bij Boekuwzending wordt 99,4% van de zendingen actief bekeken door onze systemen én onze collega´s. We meten dat wekelijks, zodat we te pas en te onpas met veel trots kunnen vertellen dat we problemen oplossen voor ze ontstaan. Ondanks dat we hier heel actief mee zijn, vinden we het toch een passieve houding. We gaan namelijk pas aan de slag nádat er een behoefte aan transport is. En dus ging een werkgroep aan de slag om onze klanten een glimlach te bezorgen vóórdat er iets te verzenden valt.

Lachen is gezond

Die glimlach kan soms vrij snel tevoorschijn getoverd te worden. We sturen zomaar een leuk kaartje, vullen de snoeppot voor ze aan, bieden persoonlijke en snelle service, pro-actieve opvolging van de zendingen of zetten een blij filmpje op onze Facebookpagina. Maar ook dat is niet genoeg in onze ogen. Dus hebben we onszelf als doel gesteld om elk kwartaal iets gaafs te doen voor zo veel mogelijk van onze klanten en iets wat betekenis heeft. Iets waardoor de klant beter in staat wordt gesteld om zijn of haar eigen klanten te helpen. Ook als het een keer niets met transport te maken heeft. Voor dit jaar hebben we al een aantal zeer leuke activiteiten bedacht.

Quickscan

Er zijn meer dan 100 webshops die Boekuwzending gebruiken om mooie producten bij hun klanten te krijgen en deze online ondernemers willen we graag extra helpen. In het diepste geheim werkt één van onze partners al een tijdje aan een Quickscan voor webshops. Zonder dat de ondernemer tijd en informatie kwijt is kan dit product een adviesrapport genereren waarbij de webshop wordt doorgelicht op 9 verschillende gebieden. Door o.a. te kijken naar het bestelproces, SEO, en de e-mailstromen komt er een pragmatisch adviesrapport uit. Het rapport is voor iedereen te begrijpen, snel te implementeren via je huidige partners en heeft maar één doel: meer orders genereren. Het mooie aan deze tool is dat deze partner ook de logistieke stroom meeneemt in het adviesproces. Boekuwzending.com wil, in samenwerking met onze oud collega Jochem Nuij, deze scans gratis aanbieden bij al onze online klanten. Wil je hier meer informatie over of gewoon reageren, stuur ons dan even een berichtje.

Rik Balder

Over Jochem:

Jochem Nuij is Consultant op het gebied van E-commerce en Logistiek. Hij is al 4 jaar nauw verbonden aan Boekuwzending.com. voor meer informatie over Jochem, zie zijn LinkedIn profiel