Logo Boekuwzending.com Logo Boekuwzending.com

Pff, we groeien hard

Wie aandacht geeft, die groeit!

Geplaatst op: 6 aug 2015

Een collega voetbalscheidsrechter, Jos Angevaare, kwam met het volgende verhaal: "En dat kan je zo maar overkomen op een mooie zomeravond. Om kwart over negen gaat de deurbel. Blij met het bezoek, want vanmiddag troffen we een wespennest in de schuur aan.

Jeroen stelt zich keurig voor, geeft zijn kaartje af en onderzoekt de situatie. Oh, daar vliegen ze de schuur binnen, net onder het dak en binnen wacht de koningin in haar nest, tegen het dak aan. Vijf minuten later zijn het nest en de ingang onder het dak bespoten met verdelgingsmiddel. Jeroen heeft geen beschermende kleding aan maar gebruikt alleen een lange buis van zo'n drie meter lang. Vervolgens informeert hij ons verder. Voor morgenochtend is er alleen het lege nest over, dat bestaat uit hout en slijm van de wespen en valt als papier-maché uit elkaar als je het aanraakt. De wachters zie je dan nog rond de ingang vliegen en vannacht komen de uitgevlogen wespen nog terug maar morgenochtend zijn de wespen er niet meer.

Er was een alternatief om niets te doen. Dan waren de wespen in oktober ook allemaal gestorven maar was de beschadiging van het hout veel groter geweest en was het aantal wespen wel vijf tot tien keer zo groot geweest, zo rond de 5000. Als ik tijdens de biologieles beter had opgelet, had Jeroen mij vandaag niets nieuws verteld."

Een mooi verhaal van extra aandacht en goed ondernemerschap. Vooraf een duidelijk afspraak over de te leveren prestatie en op een tijdstip dat veel bedrijven niet meer actief "willen" zijn.  Een prima presentatie, gevolgd door een uitstekende prestatie en een prima garantie- en klachtenregeling. 

Ik vraag mij de afgelopen acht jaar geregeld af waarom wij nu zo snel gegroeid zijn en op weg om marktleider in online transportboekingen te worden. Ik heb steeds maar 1 conclusie en als jullie beloven dat niet door te vertellen, dan zal ik dat vertellen!

Aandacht, aandacht, aandacht.

Ik las van het weekend een stuk in de Telegraaf van Berndt Kodden, winnaar van de Young Captain Award. Hij heeft gelijk dat onze organisatie bestaat uit onze planning en administratie, dat zijn de verdedigers, die zorgen dat je geen doelpunt tegen krijgt en zij leveren de bal aan. Het middenveld bestaat uit de marketing, die in kaart brengen wat de klant nodig heeft, terwijl in de sales onze spitsen lopen die moeten scoren. Maar net als op het veld, geldt ook op het werk: niemand is groter dan Messi. Iedereen is even belangrijk, want als team doe je het altijd samen.

Al onze afdelingen zijn zo ingericht dat klantherkenning en klantbeleving voorop staan. Binnen 3 keer de telefoon opnemen bijvoorbeeld en dan ook nog persoonlijk. Hoe vaak kom je niet ergens in een wachtcircuit en krijg je uiteindelijk nog niet de goede persoon aan de lijn. Tipje mijnerzijds: "als de vraag gesteld wordt, kies Nederlands of Engels? Altijd voor Engels kiezen, want dan krijg je in 80% van de gevallen, direct een medewerker aan de lijn."

Wij bellen klanten ook gewoon zomaar om te vragen hoe het gaat of sturen onze klanten een kaartje na een gekregen opdracht. Echt waar, dat draagt bij aan de groei. Wie aandacht geeft, groeit!

Rik Balder