Logo Boekuwzending.com Logo Boekuwzending.com

Saaie gasten, die transportjongens

Geplaatst op: 11 dec 2015

Saaie gasten, die transportjongens

Afgelopen maand werd ik weer bevestigd in mijn mening dat de transport sector in Nederland heel behoudend is en weinig innovatief. Ik was 25 november, op uitnodiging van Rogier Gardien, op een meeting van Rabobank Regio Schiphol waar Sectormanager Monique van Plateringen erg haar best moest doen om de aanwezige logistieke klanten uit de Schiphol regio actief mee te laten doen aan haar sessie: Transport, een toekomstbestendige sector!?

Alleen sidekicks zorgen voor interactie

Als ik de activiteit in de zaal mocht zien en de reactie van de transportondernemers, dan denk ik dat de wel innovatieve, maar vooral actieve logistiek specialist nog heel wat terrein kan gaan winnen. Het is dat Arthur van Dijk (voorzitter van Transport en Logistiek Nederland) als side kick aanwezig was, zodat Monique nog enig reply vanuit de zaal kreeg. Side kick Arthur zat namelijk op verzoek in de zaal en gaf als een van de weinige repliek op Monique.

Weinig kaas gegeten

Ik had het te doen met de Rabobank Sectormanager Transport en Logistiek, want ze sneed wel belangrijke punten aan.  Alles gaat sneller, maar de huidige transportbedrijven laten de telefoon opnemen door de planners, die vroeger op de wagen zaten en weinig kaas hebben gegeten van, snel en adequaat, klanten aan de telefoon op weg helpen met de aanvragen en orders. Dan heb ik het nog niet eens over hoe bot ze vaak de telefoon opnemen. Logistiek wordt steeds complexer en de IT-bedrijven in de logistiek winnen terrein. Klanten stappen voor een dubbeltje over van vervoerder en ben je vandaag nog marktleider? Als je even niet oplet, dan ben je morgen verdwenen.

IT wint van transport

Transport bedrijven moeten zich aanpassen aan deze markt, maar doen dat niet. Ze blijven traditioneel doorgaan. “We doen het al jaren zo, het gaat toch goed?” Nee, beste logistieke ondernemers, in deze vorm maken jullie heel veel ruimte voor nieuwe spelers en nieuwe business modellen. Monique ziet dat heel goed. Zij zegt: “Internet is de grootste game-changer en we komen er niet zonder samen te werken.”  Adaptief vermogen is de meest belangrijke asset: inspelen op veranderingen.

Vrachtvariant van Uber

In San Francisco is Uber aan het testen met de vrachtvariant Convoy. Het zal naar mijn mening nog wel een tijd duren voordat het in Europa van start zou kunnen gaan, maar we moeten dat natuurlijk goed in de gaten houden. Ik kreeg eerder heel veel weerstand uit de pakket- en pallet markt met onze website Boekuwzending.com, maar inmiddels hebben we met ons team van 16 man wel bewezen dat IT in transportland ook niet meer weg te denken is. Convoy is niet te stoppen en komt dus ook onze kant op. De eerste pilots van Uber achtige sites in Nederland heb ik reeds gespot.

Geld op straat

MKB bedrijven in de transportsector laten het geld op straat liggen. Ze zijn oubollig, niet flexibel, slecht bereikbaar, vooral na 17 uur en hebben totaal geen focus. Vind ik dat erg? Nee hoor, gewoon zo doorgaan, want dan blijven wij 25% per jaar groeien.

Zijn jullie het met mij eens. Ik hoor graag jullie tegen geluid met voorbeelden uit de markt.

Rik Balder, Boekuwzending.com