Logo Boekuwzending.com Logo Boekuwzending.com

Snoepverslaving versus killerbody

Geplaatst op: 7 jul 2016

Net zoals heel veel vrouwen in Nederland wil ik  graag zowel een strak lichaam (of killerbody zoals Fajah Lourens het noemt) als ongestoord lekkere hapjes zoals chocola, chips, drop, etc. naar binnen werken. Ik ben er ondertussen wel achter dat een combinatie van deze factoren niet echt mogelijk is.

Dit zorgt ervoor dat ik het ene moment meer aan de ene wens gehoor geef en het andere moment meer aan de andere. Dit kan betekenen dat ik ’s morgens mezelf heilig beloof die dag alleen maar water en thee te drinken en gezond te eten en dat ik ’s middags deze gedachte volledig overboord gooi en chocola en andere lekkernijen verorber. Een optelling van dit alles heeft tot gevolg: SPIJT!

Dat moet anders kunnen!

De vraag is hoe deze tendens te doorbreken? Mijn collega’s en ik proberen dit op verschillende manieren:

-          Stipt om 10.00 uur is het bananentijd. Dus niet om 9:58 uur of om 10:02 uur, maar exact om 10.00 uur. 1 van ons geeft dan aan dat het bananentijd is, waarna we meteen hierop actie ondernemen. De eerste gezonde hap is in the pocket!

-          We drinken zoveel mogelijk thee en water per dag. Nu moet ik zeggen dat ik het erg lastig vind om aan de aanbevolen 2 liter water per dag te komen. ’s Morgens zet ik stoer mijn Dopper naast mijn toetsenbord in de hoop dat hij die dag af en toe mijn aandacht trekt als ik aan de telefoon ben. Terwijl ik dan om een uur of 15.00 uur de telefoon opneem met: “Goedemiddag, Boekuwzending met Diane” en nietsvermoedend zie ik in ene dat hij me, nog steeds tot het randje toe gevuld, treurig zit aan te staren. Thee drinken gaat wat dat betreft gelukkig een stuk beter, daar de glazen continue bijgevuld worden, zodat ik uiteindelijk toch nog een kwart van het benodigde vocht binnenkrijg.

-          We hebben een tijdje geleden met een aantal collega’s het lumineuze idee gehad om om de beurt een gezonde lunch voor elkaar te maken. Elke week was er dan een vaste dag waarop je tussen de middag je kookkunsten mocht presenteren. De lekkerste soepen, salades en andere gezonde gerechten kwamen er voorbij. We kwamen er alleen wel achter dat het best wel veel tijd in beslag nam, dus dat is een beetje op een laag pitje geraakt.

Altijd wel iets te vieren…

Er zijn genoeg momenten waarbij het doorbreken van de tendens toch wel wat lastig wordt. Zo krijgen we steeds meer collega’s erbij, wat automatisch betekent dat er meer verjaardagen gevierd worden en dus: meer taart! En omdat het natuurlijk heel onbeschoft is om taart af te slaan, zitten we soms 3 dagen per week taart te eten als de jarige job veel te veel heeft meegenomen.  En als er dan een keer niemand jarig is, verzinnen we wel weer andere redenen waarom er iets te vieren valt, zoals een record aantal aan verstuurde pakketten of pallets, een plek (maakt niet uit welke) behalen met het bedrijfssoftbaltoernooi of noem maar op!

Zware uurtjes

Als er geen taart is, lukt het over het algemeen om in ieder geval tot de lunchpauze niet te “snaaien”. De lunch wordt dan dankbaar genuttigd en daarna breken de zware uurtjes aan met als absolute hoogtepunt (of eigenlijk meer dieptepunt) het einde van de middag.  Voorheen had ik rond 16.00 uur een ontembare drang naar cola, maar die verslaving heb ik uiteindelijk aardig kunnen temperen. De chocolaverslaving is een ander verhaal. Die laat zich op geen enkele manier remmen. Zit ik lekker te werken, komt op een onbewaakt ogenblik het duiveltje in mijn hoofd naar boven en fluistert: “Jij gaat NU chocola eten.” En hij gaat net zo lang door totdat hij zijn zin heeft. En het engeltje? Nergens te bekennen. Die staat hem vast vanuit een hoekje aan te moedigen.

Vooral M&M’s zijn een absolute favoriet en pas kreeg ik van mijn collega de goddelijke tip om een paprika ribbelchipje te combineren met een M&M. Als je dat eenmaal geprobeerd hebt, is er geen weg meer terug!

Capriolen op de fiets

Omdat ik een kantoorbaan heb, zit ik het grootste gedeelte van de dag, wat op zich niet echt bevorderlijk is om een “killerbody”  te kweken. Naast wat uitstapjes naar de loods, het toilet en de waterkoker, moet ik dus mijn beweging buiten het werk om zien te halen. Dat betekent in ieder geval op de fiets naar het werk, kinderen naar school brengen en boodschappen doen. Dat laatste zorgt vaak voor aardige capriolen als ik balancerend met 2 tassen aan mijn stuur en 1 achter op het kinderzitje over het fietspad race in de hoop dat er niet net een tas scheurt als ik een weg over moet steken.

Daarnaast heb ik af en toe een opleving waarin ik een paar weken achter elkaar fanatiek ga hardlopen, maar al snel raakt daar toch de klad weer in.

Mijn nieuwe vondst is om squats te doen tijdens het tandenpoetsen. Ontzettend efficiënt!

Nu hebben we op het werk het idee bedacht om tijdens de lunch 3 x 1 minuut te gaan planken en een minuut te gaan boomzitten. We hebben het al 1 keer gedaan, dus het schiet lekker op…

Zo, nu ga ik even met mezelf in beraad of ik ga planken of chocola ga eten!

Groetjes,

Diane de Jong