Logo Boekuwzending.com Logo Boekuwzending.com

Tijd voor een goed gesprek.

Geplaatst op: 14 jul 2016

Verkoopargument of verkoopdreigement ?

Welkom in de wondere wereld  van de verkoop.  Over deze wereld kan ik inmiddels behoorlijk wat vertellen. De ups en downs. Meestal hoor je alleen de ups want dat schijnt bij “salesmensen” te horen.  Beetje pochen en goede sier maken met successen waarbij je stiekem ff niet vermeldt dat dit alleen lukt met hulp van collega’s. Prospects een zetje in de goede richting geven door speciale aanbiedingen en een heleboel andere toeters en bellen die je achteraf toch net niet helemaal waar weet te maken. Onprettige dingen zeggen over andere leveranciers en niet willen of zelfs niet kunnen luisteren naar wat een gesprekspartner zegt. Alleen bezig zijn met jouw eigen verhaal, of zoals ik iemand ooit hoorde zeggen over een hele echte verkoper : “Je gooit er een kwartje in en het houdt niet meer op “

Salestijger ? Niets is wat het lijkt.

De manier van verkopen zoals boven in het kort omschreven  past bij de zgn. “salestijgers”. Salestijgers, wat een verontrustende uitdrukking. Als ik ooit een tijger zou tegenkomen zou ik namelijk heeeeel hard weglopen.

Nee, ik ga liever voor een andere aanpak waarbij geduld, aandacht en helderheid  de grootste rol spelen. En dat alles ondersteund door een goede IT, daar gooi je op lange termijn hoge ogen mee. Nou kan ik natuurlijk wel zeggen hoe professioneel, behulpzaam, correct en snel wij zijn. Het is oneindig veel beter wanneer anderen dat ook zo zien.

  

 ( Ja, ik weet het, dat silhouet is een leeuw, geen tijger. Niets is wat het lijkt. )

Tips and tricks.

Ik doe een uitspraak, misschien een beetje gewaagde. De sales-wereld kent de meeste goeroes. De tips&tricks rollen over elkaar heen.  Allemaal claimen ze het verkoopwiel te hebben uitgevonden. Workshops, clinics, navelstaar - retraites in Zweedse stoomcabines, seminars onder leiding van Mr. Sales en Marketing himself, hutje op de hei sessies, personal coaching, alles in meer of mindere mate  wetenschappelijk onderbouwd. Het helpt allemaal en toch wat is dan die gouden tip……ik zal eerlijk zijn. Ik weet het ook niet anders was ik wel de aller succesvolste sales medewerker op de wereld geweest. Er zijn wel een aantal elementen die bijdragen aan succesvolle verkoopactiviteiten. Doe wat je belooft en beloof geen gouden bergen. Je hebt 2 oren en maar 1 mond, wees je daar bewust van. Stel vragen, stel vragen, stel vragen…..en luister daarna heel goed naar de antwoorden.

Dimmen of dippen.

Het kan ook ontmoedigend zijn de verkoopwereld. Een ochtendje bellen zonder 1 offerte of zelfs een echt leuk gesprek daar knap je op z’n zachtst gezegd niet echt van op. Wat ga je dan doen ? Dimmen of dippen.

Denken In Mogelijkheden of Denken In Problemen ? Het antwoord is natuurlijk de eerste: Denken In Mogelijkheden. Misschien is dat Het Gouden Ei van Columbus. Denken in mogelijkheden. Wat nu een “nee” is kan een  “ja” worden als je geduld hebt en mikt op realistische doelen. Komt toch heel wat bij kijken.

Wij van Boekuwzending.com adviseren Boekuwzending.com……

Wat altijd versterkend werkt is een gevoel voor kwaliteit en dat ga je op een gegeven moment als organisatie uitstralen. Dan kan het zomaar gebeuren dat je tot onderstaand gesprekje komt.

Groetjes, 

Lottie de Wit